Jak uzupełnić właściwymi suplementami dietę wegetariańską?

Udostępnij:

Ciesząca się ogromną popularnością dieta wegetariańska coraz częściej polecana jest nie tylko osobom dorosłym, ale i bardzo młodym ludziom. Odpowiedź na pytanie o to, czy jest bezpieczna, w zdecydowanej większości przypadków jest twierdząca. Twierdząco lekarze odpowiadają jednak również na pytanie o to, czy wegetarianin powinien zainteresować się niektórymi suplementami diety. Czas zatem, abyśmy uporządkowali naszą wiedzę na ten temat.

Na czym polega dieta wegetariańska?

Dieta wegetariańska jest opisywana jako w pełni bezmięsny sposób odżywiania się. W dużej mierze jest oparta na produktach pochodzenia roślinnego, w jej skład wchodzą więc między innymi: zboża, owoce, warzywa, orzechy, nasiona oraz grzyby. Zwykle jej stosowanie uzasadnia aspekt duchowy oraz niezgoda na wykorzystywanie zwierząt, które często są traktowane w okrutny sposób tylko dlatego, że zależy nam na tym, aby ich mięso szybciej nadawało się do spożycia. Wiele osób myśli jednak o wegetarianizmie przede wszystkim dlatego, że jest on niezrównanym sposobem na prowadzenie zdrowego życia.

Dieta wegeteriańska a suplementy

Nie tylko dieta wegetariańska, ale również znacznie bardziej radykalna dieta wegańska, są pozytywnie oceniane tak przez dietetyków, jak i przez lekarzy. Nawet jej zwolennicy podkreślają jednak, że nie każda osoba przekonana, że je zdrowo, rzeczywiście dba o to, aby stosować dietę zbilansowaną. Niestety, tylko taka nie pociąga za sobą ryzyka problemów zdrowotnych. Warto zatem regularnie się badać (zalecenie to należy zresztą kierować również do mięsożerców) i suplementować te składniki, których, pomimo naszych wysiłków, w codziennej diecie ciągle jest za mało.

Jakie składniki w szczególny sposób warto uzupełniać?

W początkowej fazie stosowania diety wegetariańskiej zaburzenie gospodarki żelaza w organizmie jest wyjątkowo częstym zjawiskiem. Prowadzi to zarówno do niedokrwistości, jak i do obniżenia odporności na infekcje. O tym, że organizmowi brakuje żelaza może świadczyć również towarzyszące nam nieustannie uczucie zmęczenia, problemy z koncentracją, a także problemy skórne. Co ciekawe, z niedoborami żelaza w diecie wegetariańskiej mamy do czynienia pomimo tego, że dominują w niej właśnie bogate w żelazo produkty roślinne. Niestety, żelazo obecne w produktach roślinnych jest jednocześnie przyswajane przez organizm gorzej niż to, z którym mamy do czynienia w produktach zwierzęcych. Czasem więc jedynie odpowiednie suplementy diety są w stanie przezwyciężyć pewną stagnację w tym zakresie.

Innym ważnym składnikiem, z którego niedoborem muszą się liczyć wegetarianie, jest witamina B12. W pewnym stopniu wydaje się to zrozumiałe, jest ona bowiem dostępna przede wszystkim z produktach mięsnych oraz w tak zwanych produktach odzwierzęcych (jajka, mleko i jego przetwory). Warto zatem wprowadzać do diety zarówno suplementy diety, w skład których wchodzi, jak i płatki śniadaniowe oraz mleko sojowe. Warto przy tym pamiętać, że niedoboru witaminy B12 nie wolno lekceważyć, może bowiem prowadzić do anemii.

Jak uzupełnić właściwymi suplementami dietę...

Ciesząca się ogromną popularnością dieta wegetariańska coraz częściej polecana jest nie tylko osobom dorosłym, ale i bardzo młodym ludziom. Odpowiedź na pytanie o to, czy jest bezpieczna...

Skuteczna suplementacja

Na naszej stronie znajdziesz artykuły oraz porady dotyczące suplementów diety.