Jak uzupełnić właściwymi suplementami dietę wegetariańską?

Udostępnij:

Ciesząca się ogromną popularnością dieta wegetariańska coraz częściej polecana jest nie tylko osobom dorosłym, ale i bardzo młodym ludziom. Odpowiedź na pytanie o to, czy jest bezpieczna, w zdecydowanej większości przypadków jest twierdząca. Twierdząco lekarze odpowiadają jednak również na pytanie o to, czy wegetarianin powinien zainteresować się niektórymi suplementami diety. Czas zatem, abyśmy uporządkowali naszą wiedzę na ten temat.

Na czym polega dieta wegetariańska?

Dieta wegetariańska jest opisywana jako w pełni bezmięsny sposób odżywiania się. W dużej mierze jest oparta na produktach pochodzenia roślinnego, w jej skład wchodzą więc między innymi: zboża, owoce, warzywa, orzechy, nasiona oraz grzyby. Zwykle jej stosowanie uzasadnia aspekt duchowy oraz niezgoda na wykorzystywanie zwierząt, które często są traktowane w okrutny sposób tylko dlatego, że zależy nam na tym, aby ich mięso szybciej nadawało się do spożycia. Wiele osób myśli jednak o wegetarianizmie przede wszystkim dlatego, że jest on niezrównanym sposobem na prowadzenie zdrowego życia.

Dieta wegeteriańska a suplementy

Nie tylko dieta wegetariańska, ale również znacznie bardziej radykalna dieta wegańska, są pozytywnie oceniane tak przez dietetyków, jak i przez lekarzy. Nawet jej zwolennicy podkreślają jednak, że nie każda osoba przekonana, że je zdrowo, rzeczywiście dba o to, aby stosować dietę zbilansowaną. Niestety, tylko taka nie pociąga za sobą ryzyka problemów zdrowotnych. Warto zatem regularnie się badać (zalecenie to należy zresztą kierować również do mięsożerców) i suplementować te składniki, których, pomimo naszych wysiłków, w codziennej diecie ciągle jest za mało.

Jakie składniki w szczególny sposób warto uzupełniać?

W początkowej fazie stosowania diety wegetariańskiej zaburzenie gospodarki żelaza w organizmie jest wyjątkowo częstym zjawiskiem. Prowadzi to zarówno do niedokrwistości, jak i do obniżenia odporności na infekcje. O tym, że organizmowi brakuje żelaza może świadczyć również towarzyszące nam nieustannie uczucie zmęczenia, problemy z koncentracją, a także problemy skórne. Co ciekawe, z niedoborami żelaza w diecie wegetariańskiej mamy do czynienia pomimo tego, że dominują w niej właśnie bogate w żelazo produkty roślinne. Niestety, żelazo obecne w produktach roślinnych jest jednocześnie przyswajane przez organizm gorzej niż to, z którym mamy do czynienia w produktach zwierzęcych. Czasem więc jedynie odpowiednie suplementy diety są w stanie przezwyciężyć pewną stagnację w tym zakresie.

Innym ważnym składnikiem, z którego niedoborem muszą się liczyć wegetarianie, jest witamina B12. W pewnym stopniu wydaje się to zrozumiałe, jest ona bowiem dostępna przede wszystkim z produktach mięsnych oraz w tak zwanych produktach odzwierzęcych (jajka, mleko i jego przetwory). Warto zatem wprowadzać do diety zarówno suplementy diety, w skład których wchodzi, jak i płatki śniadaniowe oraz mleko sojowe. Warto przy tym pamiętać, że niedoboru witaminy B12 nie wolno lekceważyć, może bowiem prowadzić do anemii.

Problemy rynku suplementów diety

Polacy kochają suplementy diety i trudno się temu dziwić. W kraju, którego każdy obywatel uznaje się za całkiem dobrego lekarza, diagnozowanie problemów ze zdrowiem, a następnie...

Skuteczna suplementacja

Na naszej stronie znajdziesz artykuły oraz porady dotyczące suplementów diety.