Jaka dieta sprzyja naszym stawom?

Udostępnij:

Problemy ze stawami sprawiają zwykle, że zaczynamy poważniej myśleć o naszym zdrowiu. Zwykle jednak nie jesteśmy świadomi tego, że ich kondycja w tak dużym stopniu zależy od tego, co jemy. A przecież to właśnie odpowiednio skomponowana dieta jest najlepszym sposobem na to, aby dostarczyć organizmowi tych substancji, które budują stawy i kości. Oczywiście, najpierw musimy zadać sobie pytanie o to, czy nie nadszedł już czas na zmianę niektórych nawyków żywieniowych. Nie musimy jednak się martwić, mamy bowiem do czynienia ze zmianami, które wcale nie muszą być radykalne.

Czas na nabiał

Nabiał to dość kontrowersyjny składnik diety, która ma wspierać nasze stawy. Jego skuteczność jest niemożliwa do zakwestionowania, należy jednak pamiętać, że niektóre organizmy wcale nie znoszą go dobrze. Jeśli jednak tylko istnieje taka możliwość warto codziennie sięgnąć przynajmniej po jedną szklankę mleka, jogurtu albo kefiru. Jeśli doda się do tego kilka łyżek twarogu, można liczyć na to, że nasz organizm otrzyma solidny zastrzyk pełnowartościowego białka. Z pewnością na tym skorzysta, białko jest bowiem budulcem chrząstki stawowej.

Powrót do zbóż i roślin strączkowych

Samo białko nie wystarczy, aby nasze stawy były mocne i posłuszne naszej woli. Warto więc zastanowić się nad tym, czy nie zwiększyć reprezentacji produktów zbożowych w codziennej diecie. Możemy liczyć nie tylko na pieczywo pełnoziarniste i razowe, ale również na razowe makarony, niełuskany ryż i otręby. Dobrym pomysłem może okazać się też wprowadzenie do codziennej diety warzyw strączkowych. W zamian w naszym organizmie pojawi się błonnik. Jeśli mamy nadwagę, nasze stawy są dodatkowo obciążone, błonnik zaś jest jednym z najskuteczniejszych sposobów walki z nią. Wspomniane produkty są także bogate w witaminy z grupy B. Łagodzą objawy stresu, a ten może wpływać niekorzystnie na maź stawową zwłaszcza, jeśli utrzymuje się przez długi czas.

Eliminacja stanów zapalnych dzięki pożywieniu

Stany zapalne stawów w szczególny sposób dają się nam we znaki, dobrze jest więc wiedzieć, że odpowiednie pożywienie może zmniejszyć częstotliwość ich występowania. Pierwszym krokiem powinno być zatem zaznajomienie się z rybami morskimi: makrelą, flądrą, halibutem, a także śledziem. Nie trzeba jeść ich codziennie, warto jednak zatroszczyć się o to, aby przynajmniej dwa razy w tygodniu znalazły się na naszym stole. To nie tylko bogate źródło kwasów omega-3 poprawiających ruchomość stawów, ale i witaminy D. Ta nie tylko znana jest ze względu na swoje działanie przeciwzapalne, ale również cieszy się popularnością jako witamina, dzięki której łatwiejsze staje się przyswajanie wapnia.

O korzystnym wpływie na stawy mówi się także w przypadku niektórych olejów. Na pierwszy plan wysuwa się w tym kontekście oliwa z oliwek, warto jednak sięgać także po olej rzepakowy oraz lniany. Można dzięki temu wzbogacić organizm o nowe źródła witaminy E. Ta jest znana przede wszystkim jako witamina młodości, nie można jednak zapomnieć o tym, że charakteryzuje się również działaniem przeciwzapalnym, którego nie można lekceważyć.

Jaka dieta sprzyja naszym stawom?

Problemy ze stawami sprawiają zwykle, że zaczynamy poważniej myśleć o naszym zdrowiu. Zwykle jednak nie jesteśmy świadomi tego, że ich kondycja w tak dużym stopniu zależy od tego, co jemy...

Skuteczna suplementacja

Na naszej stronie znajdziesz artykuły oraz porady dotyczące suplementów diety.