Jak zadbać o serce i uniknąć miażdżycy?

Udostępnij:

Miażdżyca jest procesem chorobowym charakteryzującym się przede wszystkim tym, że rozwija się latami. To właśnie trwające przez wiele lat odkładanie się lipidów na ścianach tak dużych, jak i średnich naczyń krwionośnych sprawia, że dochodzi do zjawiska określanego w medycynie jako ograniczenie przepływu naczyniowego. Na konsekwencje takiego stanu nie trzeba długo czekać. Poszczególne narządy są coraz gorzej zaopatrzone nie tylko w tlen, ale również w składniki odżywcze. Jak zatem zadbać o serce i uniknąć miażdżycy?

Skąd się bierze miażdżyca?

Miażdżyca zwykle opisywana jest jako proces zapalny stanowiący odpowiedź na uszkodzenia, do jakich dochodzi w wewnętrznej warstwie ściany naczyń krwionośnych. Pod warstwą tą tworzy się jeszcze jedna. Składa się na nią pasmo tłuszczowe powstałe z komórek zapalnych. W błonie wewnętrznej, wraz z postępem choroby, zaczynają gromadzić się zresztą nie tylko lipidy, ale również kolagen oraz złogi wapnia. Blaszka miażdżycowa stopniowo ogranicza przepływ krwi, gdy zaś pęknie, tętnica może zostać całkowicie zamknięta.

Bardzo często okazuje się, że ze zmianami miażdżycowymi mamy do czynienia już w dzieciństwie, wraz z biegiem lat zaś obserwujemy przede wszystkim ich postęp. Niestety, przeważnie choroba przez długi czas nie daje żadnych objawów. Pierwsze symptomy uwidoczniają się, gdy zmiany są już zaawansowane.

Zmiana stylu życia – pierwszy i najważniejszy krok

Jeśli chcemy pomóc sercu musimy możliwie jak najszybciej uświadomić sobie, że naszym największym wrogiem nie jest ani wiek, ani płeć, ani predyspozycje genetyczne. Jest nim przede wszystkim niezdrowy tryb życia i tak długo, jak go prowadzimy, ryzyko miażdżycy nie może zmaleć. Wystrzegać należy się przede wszystkim palenia tytoniu, niezbędne jest jednak również zintensyfikowanie aktywności fizycznej. Naukowcy nie mają też wątpliwości, co do tego, że konieczna jest zmiana niektórych przyzwyczajeń żywieniowych. Szczególnie niebezpieczne są w tym kontekście produkty znane z tego, że posiadają dużą zawartość tłuszczów i cholesterolu. Oczywiście, nie możemy odmawiać sobie produktów stanowiących dla nas źródło energii. Równie dobrze mogą być to jednak zboża, owoce i warzywa.

Czas na sport

Wiele osób podchodzi z rezerwą do każdej wzmianki o konieczności zwiększenia aktywności fizycznej. Tymczasem to właśnie dzięki wysiłkowi fizycznemu można nie tylko zwiększyć stężenie HDL, ale i istotnie obniżyć poziom cholesteroli LDL. Nie musi być to zresztą sport forsowny. Konsekwencja jest ważniejsza niż intensywność, forma aktywności powinna być więc dostosowana do wieku osoby podchodzącej poważnie do potrzeb swojego serca. Przy jej wybieraniu dobrze jest też zwracać uwagę na ogólny stan zdrowia

Nie ma to, jak dobrze się wyspać

Jeśli dotychczasowe zalecenia nie brzmiały optymistycznie, te, które dotyczy snu, może zmienić taki stan rzeczy. Podczas snu dochodzi do rozkurczenia tętnic, a co za tym idzie, poprawia się również ukrwienie tkanek. Organizm lubi regularność, dobrze jest więc kłaść się spać i wstawać o stałych porach.

Czym jest beta karoten i kiedy się go stosuje?

Beta karoten to inaczej prowitamina A. Wykazuje wiele właściwości chroniących zdrowie, wzmacniających organizm i wspierających urodę. Naturalnych źródeł beta karotenu jest bardzo wiele...

Skuteczna suplementacja

Na naszej stronie znajdziesz artykuły oraz porady dotyczące suplementów diety.