Beta karoten to inaczej prowitamina A. Wykazuje wiele właściwości chroniących zdrowie, wzmacniających organizm i wspierających urodę. Naturalnych źródeł beta karotenu jest bardzo wiele, czasem jednak warto wspomóc się suplementami. Czym jest beta karoten?

Beta karoten to prowitamina, czyli postać prekursorowa witaminy A. To z niego powstaje witamina A - substancja o dużym znaczeniu dla zdrowia. W procesie tym uczestniczą enzymy wątrobowe oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Mimo, że nie jest "gotową" postacią witaminy A, spełnia podobne funkcje - działa korzystnie na narząd wzroku, neutralizuje rodniki, poprawia kondycję skóry. To odmiana karotenu bezpieczna dla organizmu - tkanki przyswajają go i metabolizują tylko tyle, ile faktycznie wynosi zapotrzebowanie. Beta karoten należy do grupy karotenoidów, czyli żółtych, czerwonych oraz pomarańczowych barwników pochodzenia roślinnego. Działanie beta karotenu jest wszechstronne. Warto dbać, by było go odpowiednio dużo w diecie, a w chwilach większego zapotrzebowania nawet suplementować.

Rola beta karotenu w organizmie człowieka

Beta karoten pełni w organizmie kilka funkcji i wykazuje rozmaite pozytywne działania:

  • działanie przeciwutleniające (zmniejszanie ryzyka nowotworów),
  • wspieranie redukcji poziomu cholesterolu LDL,
  • spowalnianie odkładania się złogów w naczyniach krwionośnych (profilaktyka miażdżycy),
  • pozytywny wpływ na narząd wzroku (zmniejszenie ryzyka zwyrodnienia plamki żółtej, nawilżanie gałki ocznej, zapobieganie zaćmie),
  • naturalna ochrona skóry przed szkodliwym działaniem promieniowania UV.

Zwiększenie podaży warzyw i owoców z zawartością beta karotenu jest wskazane na 2 - 3 tygodnie przed planowanym opalaniem.

Beta karoten - w czym jest go najwięcej?

Warzywem kojarzonym z wysoką zawartością beta karotenu jest marchewka. Tymczasem prowitamina A znajduje się w wielu warzywach i owocach o żółtej, pomarańczowej lub czerwonej barwie. Zawierają go między innymi morele, melony, śliwki, pomarańcze, brzoskwinie, wiśnie, dynie, papryki, arbuzy. Ponad to sporo beta karotenu znajduje się w natce pietruszki, sałacie, jarmużu, szczypiorku, brokułach i innych warzywach zielonych.

Co więcej, źródłem beta karotenu jest także nabiał (sery podpuszczkowe i dojrzewające) oraz orzechy (włoskie, laskowe).

Beta karoten jako suplement - kiedy się go stosuje?

Niedobór beta karotenu wiąże się z podobnymi objawami, jak niedobór witaminy A:

  • słabsze widzenie o zmroku,
  • senność i osłabienie,
  • łamliwe paznokcie,
  • słabsze włosy,
  • przesuszona, łuszcząca się skóra.

Beta karoten można przyjmować w formie tabletek, by szybciej pokryć wzmożone zapotrzebowanie na tę substancję. W większości przypadków wystarcza jednak zmiana diety na bardziej różnorodną, bogatszą w produkty zawierające prowitaminę A.

Przedawkowanie beta karotenu wiąże się z niegroźnym, ale nieestetycznym zjawiskiem żółtaczki marchwiowej. Komórki skóry gromadzą barwnik i stają się żółtawe, czasem niemal pomarańczowe. Po jakimś czasie zjawisko mija. Warto jednak pamiętać, że organizm wykorzystuje tylko tyle beta karotenu, ile potrzebuje - nie ma więc potrzeby suplementacji przy zrównoważonej diecie i braku problemów zdrowotnych. Pa uje tez powszechne przekonanie o szkodliwości nadmiaru beta karotenu w ciąży, jednak nie są one udowodnione naukowo.

Witamina C z dzikiej róży i jej zalety

Dzika róża od lat cieszy się ogromną popularnością zarówno w polskiej kuchni, jak i w ziołolecznictwie. Od niedawna znowu zrobiło się o niej głośno. W mediach zaczęto informować o tym...

Skuteczna suplementacja

Na naszej stronie znajdziesz artykuły oraz porady dotyczące suplementów diety.