Kwasy tłuszczowe omega-6 - korzyści i zagrożenia

Udostępnij:

Choć kwasy tłuszczowe omega-6 są niezbędne w ludzkiej diecie, dbanie o ich odpowiedni poziom nie należy do zadań prostych. Wynika to z tego, że nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć ich samodzielnie, konieczne jest więc dostarczanie mu ich wraz z pożywieniem, po które sięgamy. Nie wolno przy ignorować ich znaczenia, mają bowiem dobroczynny wpływ na stan naszego zdrowia.

Kwasy omega-6 w teorii

Kwasy tłuszczowe omega-6 zalicza się do nienasyconych kwasów tłuszczowych. Naukowcy rozpoznają je po tym, że ostatnie wiązanie podwójne znajduje się w ich przypadku przy szóstym licząc od końca atomie węgla w łańcuchu węglowodorowym. Najważniejszym przedstawicielem tej grupy jest kwas linolowy (LA), warto jednak wspomnieć również o kwasie gamma-linolenowym (GLA) oraz o kwasie arachidonowym (AA, ARA)

Kwasy omega-6 i ich działanie

Tym, co sprawia, że nie wolno ignorować wpływu kwasów tłuszczowych omega-6 na ludzki organizm, jest przede wszystkim charakterystyczne dla nich działanie przeciwzapalne. Posiadają one jednak również bardzo konkretny pozytywny wpływ na układ krążenia. Jeśli ich ilość w organizmie jest właściwa, w naczyniach krwionośnych wolniej tworzy się niebezpieczna blaszka miażdżycowa. Sprawia to, że mniejsze jest zarówno ryzyko zawału serca, jak i udaru mózgu. Podobnie, jak kwasy omega-3, są one w stanie obniżyć cholesterol, wpływają przy tym zarówno na jego ogólny poziom, jak i na poziom tak zwanego „złego” cholesterolu.

Już od dłuższego czasu coraz więcej czasu poświęca się temu, jak kwasy omega-6 wpływają na choroby autoimmunologiczne. Trudno utrzymywać, że są one w stanie leczyć tego rodzaju schorzenia. Zwraca się jednak uwagę na to, że mogą zmniejszać ich objawy, co obserwuje się choćby w kontekście reumatoidalnego zapalenia stawów oraz stwardnienia rozsianego. Kwasy omega-6 wywierają też silny wpływ na układ nerwowy, co można dostrzec tak u dzieci, jak i u osób dorosłych. Ich niedobory są zresztą w stanie upośledzić pracę niemal każdego ważnego narządu w ludzkim organizmie. Mają wpływ tak na nerki, serce i wątrobę, jak i na gruczoły dokrewne. Niektórzy naukowcy przypuszczają nawet, że to kwasy omega-6 w niedostatecznej ilości można wiązać ze zjawiskiem bezpłodności.

Gdzie szukać kwasów omega-6

Kwasy tłuszczowe omega-6 dają o sobie znać przede wszystkim w produktach pochodzenia roślinnego. Możemy zatem liczyć na nie między innymi w tłoczonym na zimno oleju sojowym, oleju słonecznikowym, oleju rzepakowym oraz kukurydzianym i lnianym. Ich cennym źródłem są jednak również pestki słonecznika, pestki dyni, sezam, migdały, orzechy ziemne i awokado.

Komponując dietę tak, aby była bogata w kwasy tłuszczowe omega-6 należy mieć jednak na uwagę to, że ich nadmiar potrafi być równie szkodliwy, co ich niedobór. Szczególnie groźny staje się wtedy, gdy nie dbamy o to, aby również kwasy omega-3 były obecne w naszej diecie. Jeśli kwasy omega-6 konsumujemy w nadmiarze, możemy doprowadzić również do tego, że organizm przestanie radzić sobie w właściwym metabolizmem kwasów omega-3.

Witamina C z dzikiej róży i jej zalety

Dzika róża od lat cieszy się ogromną popularnością zarówno w polskiej kuchni, jak i w ziołolecznictwie. Od niedawna znowu zrobiło się o niej głośno. W mediach zaczęto informować o tym...

Skuteczna suplementacja

Na naszej stronie znajdziesz artykuły oraz porady dotyczące suplementów diety.