Po co nam w organizmie kwasy tłuszczowe omega-9?

Udostępnij:

Choć ciągle można odnieść wrażenie, że nie poświęca się im tyle uwagi, ile powinno, zwolennicy propagowania znaczenia kwasów tłuszczowych omega-9 powoli dochodzą do głosu. Podkreślają przy tym, że mowa o jednych z najważniejszych związków, które mają wpływ na funkcjonowanie wielu narządów. Nadszedł więc czas, aby poznać je lepiej.

Czym się charakteryzują kwasy tłuszczowe omega-9?

Początkowo błędnie uznawano kwasy tłuszczowe omega-9 za witaminy. Gdy jednak poddano je bardziej wnikliwym badaniom okazało się, że zasługują one na odrębną klasyfikację. Ich nazwa jest konsekwencją budowy chemicznej. Ostatnie ich podwójne wiązanie zlokalizowane jest przy dziewiątym od końcu atomie węgla znajdującym się w łańcuchu węglowym. Tworzą się dzięki odpowiedniej suplementacji kwasów omega-3 oraz omega-6. Kiedy jednak mamy do czynienia z osobami starszymi oraz tymi, które zmagają się z problemami z wątrobą, może okazać się, że konieczne będą dodatkowe dawki dostarczane z zewnątrz.

Jak kwasy omega-9 wpływają na zdrowie?

Nawet osoby, które nie poświęcają zbyt wiele uwagi zdrowemu odżywianiu mogły usłyszeć, że kwasy omega-9 pozwalają na utrzymanie w dobrej kondycji ludzkiego serca. Nie tylko obniżają poziom złego cholesterolu we krwi, ale również pozwalają na uregulowanie ciśnienia tętniczego. Ich właściwości są jednak szersze, nie można więc nie wspomnieć choćby o zbawiennym wpływie kwasów omega-9 na układ trawienny. Dbanie o ich właściwy poziom sprawia, że nie tworzą się kamienie żółciowe, a i same kwasy żołądkowe nie są produkowane w nadmiernych ilościach.

W szczególny sposób uwagę powinni poświęcać im sportowcy, a także te osoby, które właśnie przechodzą rekonwalescencję po wypadkach. Kwasy omega-9 dostarczają energii, a jednocześnie sprawiają, że organizm szybciej się regeneruje. Tu na szczególną uwagę zasługuje kwas oleinowy. Jest znany między innymi jako składnik kosmetyków, wpływa bowiem korzystnie na stopień nawilżenia skóry zapobiegając odparowywaniu z niej wody.

Gdzie szukać kwasów omega-9?

Choć kwasy omega-9 mogą być wytwarzane przez sam ludzki organizm, nie zaszkodzi, jeśli będziemy starać się wprowadzać je do codziennej diety. Nie powinno być to trudne, ich źródłem są bowiem produkty tak smaczne, jak awokado, oliwki, migdały i siemię lniane. Można spotkać je także w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym i cytrynowym, oleju z pestek dyni i oleju lnianym. Osoby chcące wzmocnić swój organizm mogą sięgać jednak również po niektóre produkty pochodzenia zwierzęcego. Tu warto wspomnieć choćby o sardynkach oraz tuńczyku.

Mówiąc o kwasach omega-9 nie wolno zapominać o tym, jak duże znaczenie mają dla nas ich właściwe proporcje. Powstają one w obecności tłuszczów omega-6 oraz omega-3. Nie wolno zatem zapominać o tym, że nasza troska o zbilansowaną dietę nie zda się na wiele, jeśli będziemy przyjmować zbyt wiele kwasów omega-3, podczas gdy kwasy omega-6 zawsze będą ograniczane. Nasz organizm nie tylko nie będzie wówczas w stanie samodzielnie wytwarzać kwasów omega-9, ale również zacznie się znacznie szybciej starzeć.

 

Liofilizowany sok z czerwonego buraka - jak...

O tym, że buraki są zdrowe, nikogo nie trzeba chyba przekonywać szczególnie intensywnie. Nikt nie musi być też zachęcany do picia soku z buraka choćby po to, aby wzmocnić kości i poprawić...

Skuteczna suplementacja

Na naszej stronie znajdziesz artykuły oraz porady dotyczące suplementów diety.