O kwasach tłuszczowych omega-3 mówi się coraz więcej. Charakterystyczne wydaje się przy tym wypowiadanie się na ich temat w superlatywach. Kwasy te promowane są jako zapobiegające chorobom i pozwalające na zachowanie młodości. Można też usłyszeć, że są w stanie poprawić nasz nastrój. 

Kwasy tłuszczowe omega-3 – najważniejsze informacje

Kwasy tłuszczowe zaliczamy do tak zwanych niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Nie są monolitem, zaliczamy więc do nich między innymi: kwas eikozapentaenowy (EPA), kwas dokozaheksaenowy (DHA) oraz kwas α-linolenowy (ALA). Ich nazwa opisuje położenie podwójnego wiązania, które w tym przypadku znajduje się przy trzecim od końca atomie węgla.

Jak kwasy omega-3 działają na organizm?

Kwasy omega-3 mają wpływ na prawidłowy przebieg wielu procesów niezbędnych do właściwego funkcjonowania ludzi. Na pierwszy plan wysuwa się to, że wspomagają zarówno pracę serca, jak i układ krążenia. Zainteresowanie nimi, z jakim mamy obecnie do czynienia, wynika jednak również z tego, że mają korzystny wpływ na wzrost poziomu „dobrego cholesterolu” (HDL) we krwi pacjenta. Co bardzo ważne, jednocześnie prowadzą one do obniżenia poziomu cholesterolu LDH znanego lepiej jako „zły cholesterol”. Chronią też przed miażdżycą żyły i tętnice, a tym samym zmniejszają ryzyko pojawienia się chorób związanych z układem krążenia. 

Nie tylko serce i układ krążenia zyskują jednak na tym, że dba się o właściwy poziom omawianych tu kwasów tłuszczowych. O korzyściach wynikających z tego tytułu można mówić także w kontekście mózgu oraz centralnego układu nerwowego. Tu warto wspomnieć zwłaszcza o kwasie DHA, na bazie którego w aż sześćdziesięciu procentach zbudowana jest kora mózgowa. Kwas ten pozwala nie tylko na właściwe funkcjonowanie ośrodka wzrostu, ale i tego, który pozwala na lepszą koncentrację. Niedobory kwasów omega-3 są groźne w każdym wieku, trudno jednak nie dostrzec tego, że szczególnie niebezpieczne wydają się właśnie w kontekście najmłodszych. Lista właściwości kwasów omega-3 byłaby niepełna, gdybyśmy nie wspomnieli o tym, że mamy w ich przypadku do czynienia z prekursorami niektórych hormonów.

Kwasy tłuszczowe omega-3 w żywności

Uzupełnianie poziomu kwasów omega-3 staje się łatwiejsze, jeśli dysponujemy wiedzą na temat tego, gdzie należy ich szukać. Najczęściej osoby pytane o ich źródło podają ryby, można jednak usłyszeć także o tym, że kwasów tych nie brakuje również w algach, skorupiakach, migdałach i orzechach włoskich, a także w olejach roślinnych. Warto jednak pamiętać, że nie każdy produkt rekomendowany jako bogaty w kwasy z rodziny omega-3 jest takim w rzeczywistości. 

Jeśli nasza dieta ma być rzeczywiście wartościowa, sięgajmy przede wszystkim po małe ryby. Żyją one krócej niż ich większe odpowiedniki, a co za tym idzie, posiadają nie tylko niezbędne nam kwasy, ale również znacznie mniej metali ciężkich. Jeśli sięgamy po oleje roślinne, o ich rzeczywistej wartości poinformuje nas przede wszystkim ich barwa. Tu sprawdza się zasada mówiąca o tym, że powinna być ona jasna i krystaliczna.

Czym jest beta karoten i kiedy się go stosuje?

Beta karoten to inaczej prowitamina A. Wykazuje wiele właściwości chroniących zdrowie, wzmacniających organizm i wspierających urodę. Naturalnych źródeł beta karotenu jest bardzo wiele...

Skuteczna suplementacja

Na naszej stronie znajdziesz artykuły oraz porady dotyczące suplementów diety.