Zdecydowana większość z nas doskonale wie o tym, że chcąc długo cieszyć się zdrowymi kościami, musi dbać o to, aby organizm nie zmagał się z niedoborem wapnia. Warto jednak pamiętać i o tym, że choć wapń jest ważnym składnikiem, nie jest wcale jedynym, jakiego domagają się nasze kości. Jeśli mają być one zdrowie, konieczne jest dbanie również o to, aby we właściwych proporcjach utrzymywać witaminy K2 oraz D3. Czas więc dowiedzieć się, dlaczego są one tak ważne.

D3 i K2 – idealne połączenie

Witamina D3 jest dość dobrze kojarzona nawet przez te osoby, które zwykle nie przywiązują dużej wagi do odpowiedniego odżywiania się i suplementacji. To tak zwana „witamina słońca”, nasz organizm jest ją więc w stanie produkować przede wszystkim wtedy, gdy wystawimy skórę na działanie promieni słonecznych. Nie jest to witamina, której niedobory mogłyby być ignorowane. Bierze udział w wielu procesach życiowych, a jednocześnie dba o ich prawidłowy przebieg. Wpływa korzystnie na układ krążenia i trawienny, poprawia odporność, a przy tym sprawia, że czujemy się subiektywnie lepiej psychicznie. Coraz częściej wspomina się także o tym, że można wiązać ją z profilaktyką antynowotworową.

Witamina K2 nie cieszy się równie dużą popularnością. Ignorowanie jej znaczenia może jednak okazać się poważnym błędem. Ma wpływ choćby na nasze zęby, zapobiega chorobom sercowo-naczyniowym, a przede wszystkim – dba o kości. Razem z witaminą D3 robi to w szczególnie spektakularny sposób, nic więc dziwnego, że coraz częściej to właśnie suplementacja tych dwóch witamin jednocześnie jest promowana jako szczególnie skuteczna.

Kości mocne jak nigdy

Choć problemy z kośćmi zwykle dają o sobie znać począwszy od piątej dekady naszego życia, są na tyle poważne, że myślimy o nich z dużym wyprzedzeniem. Doskonale zdajemy sobie przy tym sprawę z tego, że kości będą mocne przede wszystkim dzięki połączeniu witaminy D3 oraz wapnia i fosforu. Naukowcy coraz częściej przypominają nam jednak, że to nie wszystko. Jeśli w naszej diecie jest zbyt wiele wapnia, wcale nie wyświadczamy kościom przysługi. Przeciwnie, sprawiamy, że zamiast wchłaniać się do kości zaczyna on zalegać w naczyniach krwionośnych. Nie tylko nie chroni nas to przed osteoporozą, ale prowadzi do zwiększenia ryzyka wystąpienia miażdżycy. Sytuacja zaczyna się zmieniać, gdy z pomocą przychodzi nam witamina K2 (w postaci MK7) To właśnie ona aktywuje białka umożliwiające absorpcję wapnia w organizmie. Jeśli jednak zależy nam na zwiększeniu gęstości kości, stosowanie jej samodzielnie nie musi okazać się wystarczające. Potrzebuje ona sojuszniczki i właśnie tę rolę ma do spełnienia witamina D3.

Gdzie szukać witaminy K2 i D3

O ile witaminę D3 możemy znaleźć między innymi w rybach, jajkach i produktach mlecznych, o tyle witamina K2 rzadko gości na europejskich stołach. Szukać można jej przede wszystkim w tłustych produktach pochodzenia zwierzęcego, a więc w takich, od których systematycznie odchodzimy. Warto więc pomyśleć nie tylko o zbilansowanej diecie, ale i o odpowiedniej suplementacji.

Jak zadbać o serce i uniknąć miażdżycy?

Miażdżyca jest procesem chorobowym charakteryzującym się przede wszystkim tym, że rozwija się latami. To właśnie trwające przez wiele lat odkładanie się lipidów na ścianach tak dużych...

Skuteczna suplementacja

Na naszej stronie znajdziesz artykuły oraz porady dotyczące suplementów diety.