Zdecydowana większość z nas doskonale wie o tym, że chcąc długo cieszyć się zdrowymi kościami, musi dbać o to, aby organizm nie zmagał się z niedoborem wapnia. Warto jednak pamiętać i o tym, że choć wapń jest ważnym składnikiem, nie jest wcale jedynym, jakiego domagają się nasze kości. Jeśli mają być one zdrowie, konieczne jest dbanie również o to, aby we właściwych proporcjach utrzymywać witaminy K2 oraz D3. Czas więc dowiedzieć się, dlaczego są one tak ważne.

D3 i K2 – idealne połączenie

Witamina D3 jest dość dobrze kojarzona nawet przez te osoby, które zwykle nie przywiązują dużej wagi do odpowiedniego odżywiania się i suplementacji. To tak zwana „witamina słońca”, nasz organizm jest ją więc w stanie produkować przede wszystkim wtedy, gdy wystawimy skórę na działanie promieni słonecznych. Nie jest to witamina, której niedobory mogłyby być ignorowane. Bierze udział w wielu procesach życiowych, a jednocześnie dba o ich prawidłowy przebieg. Wpływa korzystnie na układ krążenia i trawienny, poprawia odporność, a przy tym sprawia, że czujemy się subiektywnie lepiej psychicznie. Coraz częściej wspomina się także o tym, że można wiązać ją z profilaktyką antynowotworową.

Witamina K2 nie cieszy się równie dużą popularnością. Ignorowanie jej znaczenia może jednak okazać się poważnym błędem. Ma wpływ choćby na nasze zęby, zapobiega chorobom sercowo-naczyniowym, a przede wszystkim – dba o kości. Razem z witaminą D3 robi to w szczególnie spektakularny sposób, nic więc dziwnego, że coraz częściej to właśnie suplementacja tych dwóch witamin jednocześnie jest promowana jako szczególnie skuteczna.

Kości mocne jak nigdy

Choć problemy z kośćmi zwykle dają o sobie znać począwszy od piątej dekady naszego życia, są na tyle poważne, że myślimy o nich z dużym wyprzedzeniem. Doskonale zdajemy sobie przy tym sprawę z tego, że kości będą mocne przede wszystkim dzięki połączeniu witaminy D3 oraz wapnia i fosforu. Naukowcy coraz częściej przypominają nam jednak, że to nie wszystko. Jeśli w naszej diecie jest zbyt wiele wapnia, wcale nie wyświadczamy kościom przysługi. Przeciwnie, sprawiamy, że zamiast wchłaniać się do kości zaczyna on zalegać w naczyniach krwionośnych. Nie tylko nie chroni nas to przed osteoporozą, ale prowadzi do zwiększenia ryzyka wystąpienia miażdżycy. Sytuacja zaczyna się zmieniać, gdy z pomocą przychodzi nam witamina K2 (w postaci MK7) To właśnie ona aktywuje białka umożliwiające absorpcję wapnia w organizmie. Jeśli jednak zależy nam na zwiększeniu gęstości kości, stosowanie jej samodzielnie nie musi okazać się wystarczające. Potrzebuje ona sojuszniczki i właśnie tę rolę ma do spełnienia witamina D3.

Gdzie szukać witaminy K2 i D3

O ile witaminę D3 możemy znaleźć między innymi w rybach, jajkach i produktach mlecznych, o tyle witamina K2 rzadko gości na europejskich stołach. Szukać można jej przede wszystkim w tłustych produktach pochodzenia zwierzęcego, a więc w takich, od których systematycznie odchodzimy. Warto więc pomyśleć nie tylko o zbilansowanej diecie, ale i o odpowiedniej suplementacji.

Poznaj właściwości witamin K2+D3

Zdecydowana większość z nas doskonale wie o tym, że chcąc długo cieszyć się zdrowymi kościami, musi dbać o to, aby organizm nie zmagał się z niedoborem wapnia. Warto jednak pamiętać i o...

Skuteczna suplementacja

Na naszej stronie znajdziesz artykuły oraz porady dotyczące suplementów diety.